باران که بیاید، همه عاشق هستند

بسم الله الرحمن الرحیم

گفتم: کاش باران بیاید...
اولی گفت: نه! به خدا تازه دیروز پنجره ها را دستمال کشیدم.
دومی گفت: نه! همین هفته به درخت ها آب دادم، بگذار چند وقت بگذرد و تشنه شان بشود بعد...
سومی گفت: باران؟ این فصل سال؟ چهارمی گفت: لباس هایم هنوز روی بندند، خشک که شدند بعد دعا کن.
پنجمی گفت: دعایت را پس بگیر، من فردا قرار مهمی دارم.
ششمی گفت: اگر تعطیل اعلام کنند آمین می گویم...
اما هفتمی چترش را هم برداشت. آمین بلندی گفت و پی کارهایش رفت.

رسم انتظار است دیگر! برای یکی گواراست و برای یکی هم ناگوار. یکی فکرش را هم نمی کند و آن یکی چتر هم بر می دارد.
برای یکی دردسر است و برای یکی هم غنیمت!
یکی پشت باران نشاط می بیند، رنگین کمان می بیند، طراوت و هیجان می بیند. دیگری هم سیل می بیند، آشفتگی می بیند، سرما می بیند...
توی فکر ما آدم ها چه چیزها که نمی گذرد!
یکی عادت کرده به هر خشکستانی که رسید دعای باران کند. یکی عادت کرده سد ببندد به روی همه خیرهای در راه. ما همین هستیم که می بینی!
گاهی بخیل و طمّاع و بی فکر، گاهی گشاده رو و دست و دلباز و آمین گو.
وقتی دلمان به این سمت می رود نه به تو فکر می کنیم، نه به باران وجودت و نه به روز آمدنت!
وقتی هم به آن سمت می رود همه جوره دست به سینه و مخلص و چاکر تو هستیم.
امان از نفس؛ که وقتی دل داد پس گرفتنش سخت می شود.
من باز هم دعا می کنم باران بیاید، چه بخواهند چه نخواهند؛ باران که بیاید همه عاشق هستند.
 
«زبانت به همان دعوت می کند که عادتش داده ای و نفست همان می خواهد که به آن الفتش داده ای. (امام علی علیه السلام)


* مصرعی از "ایرج زبردست"

عطیه پاک آیین

اندیشه

امام على علیه السلام:

فَضلُ فِكرٍ وَ تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ وَ دَراسَةٍ.

اندیشیدن و فهمیدن سودمندتر است از تکرار بسیار و درس گرفتن.

غررالحکم و دررالکلم، ح6564

ملاک برتری

رسول خدا صلّی ‌الله ‌عليه ‌وآله:

كُلُّكُمْ مِنْ آدَمَ وَآدَمُ مِنْ تُرابٍ وَأكْرَمُكُمْ عِنْدَ اللهِ أتْقاكُمْ.

همۀ شما از نسل آدم هستید و آدم از خاک است و ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شما است.

تفسیر قمی، ج 2، ص 322

امان اهل زمین

امام سجاد علیه السلام:

نَحنُ أمانُ أهلِ الأرضِ کَما أنَّ النُّجُومَ أمانٌ لِأهلِ السَّماءِ.

ما امنیت بخش اهل زمین هستیم همچنان که ستارگان مایۀ امان اهل آسمان‌اند.

اهل بیت، ج 1، ح 262

بهترین و بدترین دانش

امام علی عليه ‌السلام:

خَیرُ العِلمِ ما أصلَحتَ بِهِ رَشادَكَ، وشَرُّهُ ما أفسَدتَ بِهِ مَعادَكَ.

بهترین دانش آن است که رشد و هدایت خود را با آن سامان دهی و بدترین دانش آن است که آخرت خویش را با آن تباه گردانی.

غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 352

زيارت قبر امام حسين ع

بسم الله الرحمن الرحیم

قال الصادق (عليه السلام):

من لم يأت قبر الحسين (عليه السلام) و هو يزعم انه لنا شيعة حتى يموت فليس هو لنا شيعة و ان كان من اهل

الجنة فهو من ضيفان اهل الجنة

امام صادق (عليه السلام) فرمود:

كسى كه به زيارت قبر امام حسين نرود و خيال كند كه شيعه ما است و با اين حال و خيال بميرد او شيعه ما نيست
واگر هم از اهل بهشت باشد از ميهمانان اهل بهشت خواهد بود.

كامل الزيارات، ص 193، بحار الانوار، ج 98 ص 4

محرّم - ماه حرام

امام رضا عليه ‌السلام:

إنَّ المُحَرَّمَ شَهرٌ كانَ أهْلُ الجاهِلِيَّةِ يُحَرِّمُونَ فِيهِ القِتالَ، فَاسْتُحِلَّت فِيهِ دِماؤُنا، وَهُتِكَتْ فِيهِ حُرْمَتُنا، وَسُبِيَ فِيهِ ذَرارِينا وَنِساؤُنا.

محرّم ماهی است كه [حتّی] مردم زمان جاهليّت جنگ را در آن حرام می‌دانستند، [امّا] در آن ماه خون ما را حلال شمردند، حرمت ما را پايمال و فرزندان و زنان ما را اسير كردند.

بحار الأنوار، ج 44، ص 283

فرا رسيدن ماه محرّم و ايّام سوگواري شهادت سيّد و سالار شهيدان حضرت اباعبداله الحسين عليه السلام و ياران باوفايش را بر همه عاشقان خاندان عصمت و طهارت تسليت عرض مي نماييم.